Roskilde Lufthavn


Opgaver

Når vi løser vores opgaver for vore kunder angående professionelle luftfotos i hele danmark, starter turen altid i Roskilde Lufthavn. Ligegyldig om det er en special opgave om billeder fra luften til en afholdt event et sted i Danmark, om det er markering af en begivenhed og specille luftfotos deraf, eller luftfotos af et igangværende byggeri eller om det er luftfotos af et virksomheds domicil/hovedkvarter så starter vi i Roskilde Lufthavn.

Historie

I 1960’erne blev der vedtaget en ambitiøs plan for en storlufthavn på Saltholm i Øresund med tre satellitlufthavne i Københavns omegn. I starten af 1970’erne begyndte arbejdet med at bygge Roskilde Lufthavn, og indvielsen fandt sted den 1. april 1973

Planen var, at Roskilde skulle varetage trafikken af små og mellemstore fly samt en del af indenrigstrafikken. Faciliteterne var bygget til at kunne håndtere op til 200.000 operationer om året, hvilket man regnede med at opnå i midten af 1980’erne.

Kort efter åbningen af lufthavnen kom oliekrisen i 1974 og sendte brændstofpriserne i vejret. Flytrafikken kom i tilbagegang, de store planer blev skrinlagt, og Roskilde Lufthavn stod, som den eneste, fuldført. Kastrup fortsatte i rollen som Københavns hovedlufthavn.

Roskilde blev i stedet hjemsted for private fly, taxiflyvning og flyveskoler, som udgjorde langt de fleste operationer. Det har gennem tiden været enkelte faste ruter til bl.a. Stauning og videre til Aberdeen, en rute til Letland og senest en daglig flyvning til Ålborg samt en flyvning til Thisted på fredage, men alle har måttet lukke efter kort tid.

Indtil 1990 var lufthavnen ejet af staten og driften blev varetaget af Københavns Lufthavnsvæsen, som hørte under Trafikministeriet. I oktober 1990 overtog Københavns Lufthavne A/S driften af både Roskilde Lufthavn og Københavns Lufthavn, Kastrup.